onsdag 17 februari 2010

Mansgrisar och genusperspektiv

Tack, darlings, ni förgyller min vardag!

Malin: bilder kommer snart, ska bara få tummen ur och köpa en batteriladdare till kameran.

Malle: Date med Alex och Nima redan inplanerad :)

Din mansgris-historia (väntar med spänning på uppföljaren!) påminner mig osökt om den kvällen då vi åt middag med Marc och Kilian i London. Jag kallade mig feminist och fick två gapskratt till svar. Vid det tillfället var du redan så mulen av deras sviniga beteende tidigare under kvällen att du gav dem iskalla mördarblickar under lugg.
En fantastiskt bra påminnelse för mig såhär dagen innan jag flyger över Nordsjön för att träffa douchen!
Jag ska "Use him and abuse him" som min gode vän Werner sa.
Werner sa i och för sig också att jag borde skällt på Elias för att han gjorde slut av en sån mesig anledning. "Dump me like a real man!"


Malmö högskola, där jag ska spendera mina närmaste tre år har antagit någon slags princip om att perspektiven Genus, Etnicitet och Miljö ska genomsyra alla utbildningar. I praktiken fungerar detta inte riktigt som det är tänkt. Oftast blir det så att lärarna ägnar en kvart eller två för att "tillföra" nåt slags genusfilter på det vi läser. Typ: Freud var ju inte feminist direkt hehe..

Eller så ser det ut såhär; en powerpoint som användes till en föreläsning om unga vuxnas psykiska hälsa i förra veckan.

Genusperspektiv:
•Stressrelaterade symptom (oro, nedstämdhet) är betydligt vanligare hos flickor och unga kvinnor än hos pojkar och unga män!
•Allvarligare psykiska problem är vanligare bland pojkar och män
•Inga belägg för påståenden att skillnaderna beror på att kvinnor tenderar att rapportera mer symptom eller uttrycker känslor tydligare än män.
•24% av kvinnor 16-29 år har suicidtankar,7% har gjort suicidförsök
•Män i samma ålder 19%, resp 5%
•Fler unga män tar sitt liv
•Alkohol och drog-användning är vanligare hos pojkar, men blir allt vanligare hos flickor
•Fler unga kvinnor är sjukskrivna och får aktivitetsersättning (”sjukpension”)

När blev en presentation av statistiska skillnader mellan kön genusperspektiv? Och nej, föreläsaren gick inte in i detalj och analyserade statistiken.
2010 i världens mest jämställda land. Kalas tycker jag.


Nu, mina vänner ska jag sätta igång att packa! Om det blir plats för datorn i väskan så lovar jag att rapportera under helgen, annars blir det en redogörelse på måndag!

/Limpan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar