onsdag 31 mars 2010

Ett minne blott

Tigerkvinnan - jag lider med dig!
Du får köpa de där pillrena från apoteket som du visade mig, de som minskar flödet..

Idag bilade jag och tre tjejer från klassen från Malmö till Gbg. Trevligt. När vi skulle släppa av mig på Saltholmen körde vi som förbi alla de överdådiga villorna i Långedrag. Och som en turistattraktion för Tuve-tjejen som aldrig varit i Långedrag ville vi såklart visa det eminenta Guldlejonet i naturlig storlek som nån statustokig ur-kapitalist valt att ställa i sitt fönster för alla förbipasserandes beskådan. Men det var borta! Försvunnet! Gone!

Så länge jag kan minnas har guldlejonet stått i sitt fönster. Under några års tid runt millennieskiftet hade det även sällskap av en guldsvan, även den i naturlig storlek.

En era har fått ett abrupt slut.
Ut med de gamla pengarna och in med de nya.
Arkitektritade monster med mer glas än väggar. Övervakningskameror och grindar.
Västkustsromantik i dess mest vulgära form.

Jag fantiserade ibland om ägarna till Guldlejonet. Tänkte mig en gammal dam med hårt sprayad svinrygg, 10 olika pälsar, massor med smycken och en käpp. En städerska i riktig uniform med spetskantat förkläde.
Men gamla tanter har bara en fas kvar i sin livshistoria. Rulltrappan ner mot kyrkogårdens varma, välkomnande famn.

Jag håller en tyst minut för guldlejonets ägare och undrar i mitt stilla sinne vad som kommer hända med hennes fula 70-talsvilla.
Tiden får visa.


/Limpan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar