fredag 26 mars 2010

Uppdrag Granskning

Idag kollade jag på uppdrag granskning om våldtäktsfallet i Bjärsta, Örnsköldsviks kommun.

En 14-årig tjej blev våldtagen på skoltoaletten av en 15-årig kille.
Killen erkände, och blev dömd i två instanser.
Men människor i Bjärsta tror inte att den charmiga, populära 15-åriga killen är skyldig.
I princip hela byn sluter upp till hans försvar. En häxjakt med skvaller och rykten, en facebook-grupp med 4000 medlemmar, där det bland annat skrivs att hon "borde bli våldtagen på riktigt så att hon vet hur det känns och slutar ljuga."

Fler detaljer finns på svt.se, så jag behöver väl inte gå in på det här...

I vilket annat brott som helst skulle såna spekulationer aldrig funnits. Ingen skulle väl påstå att ett rånoffer "egentligen var med på det"

Killen stämde inte överens med människors bild av en våldtäktsman. Äckliga gubben i parken. Invandrarkillen med "en helt annan kvinnosyn än den vi har i Sverige". Anders Eklund.

Tjejen stämde inte överens med människors bild av ett våldtäktsoffer. Nedbruten, svag, förkrossad.

Hennes trovärdighet bland vuxna människor i byn sänktes b.l.a. av att hon hade på sig tajta jeans några dagar efter våldtäkten.

Jag är så förbannad att jag inte vet var jag ska ta vägen!!!
Fler reflektioner kring detta kan komma i ett senare inlägg med ett mindre förmörkat sinne.

/Limpan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar