fredag 9 april 2010

Kjell Höglund och one night stands

Man vänjer sig - svensk kulturell ångest i ett nötskal.

http://www.youtube.com/watch?v=k_AYOwFY3dQ

(fattar fortfarande inte hur jag ska göra för att lägga in filmklippet i inlägget)




Igårkväll drack vi folköl hemma hos E. Hon, jag och grabbarna.
Mr Marriage Material la fram ett påstående:
Tjejer kan alltid få ligga om de vill.
(jo visst vadfan, om man kan tänka sig att ligga med vem som helst hur som helst...)
Det triggade igång en diskussion mellan oss alla och i mitt huvud.

Finns det fortfarande tydliga generella skillnader mellan könen i hur vi ser på one-night stand situationer?
Nej, eller ja, jo... men det är inte biologiskt inpräntat i våra hjärnor och kroppar.
Det finns massor med diskurser kring hur vi ska bete oss.. vad vi ska säga och tänka kring en sån sak som att två personer som inte känner varandra går hem, har sex och aldrig hörs eller ses igen. Hur vi pratar dagen efter, om vi ska känna oss smutsiga, utnyttjade, förälskade, högpresterande, on top of the world eller bara bakfulla och ömma.

När någon påstår att hon vill ligga bara för att det är gött är det få som tror henne.
Hon söker bekräftelse. Hon söker ett förhållande. Hon söker en fadersfigur.

Läste i någon bok för några dagar sen en berättelse av en kvinna. Hon påstod att hennes väninnor ofta efter one night stands "hittar på" förälskelser för att legitimera sitt lösaktiga beteende. Om jag konstruerar en liten förälskelse i efterhand gör det att det var ok att jag låg med honom.

Jag tror att det där kan stämma ganska bra. Jag märker det på mig själv. Tankeprocesserna kring killar jag träffar spinner iväg fort som fan, och jag vet inte alltid vad som är hönan eller ägget. Jag vill ju hemskt gärna kunna bara ligga med någon och sen lämna det vid det. Det blir mitt mission för mr April. Nu jävlar ska det prövas fördomar!!

/Limpan (som för i helvete snart bloggstrejkar om ingen annan skriver!!!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar