lördag 27 mars 2010

Uttråkad!

Nu är jag hemskt uttråkad, sitter med uppspärrade ögon utan minsta antydan till sömnbehov!

Jag har tittat på två filmer och har tröttnat på menlösa statusuppdateringar på FB.
Jag har diskat, kollat på vem vill bli miljonär, läst (frivilligt) om EU:s politiska system.
Jag har youtubat feminist-komedi, rökt i fönstret, inte gått ut med mina fiskluktande sopor.
Jag har krupit till kojs för att gå upp igen, kollat min mejl för att kolla den igen.
Nu sitter jag och skriver om menlösa saker för att veva igång tröttheten, jag känner mig som blondinbella när hon är som bäst!

Sen kom jag och tänka på en sak som har ekat i mitt huvud det senaste.

"Sisterhood" sa en kvinna på SVT-produktionen Debatt, en amerikansk dansbandssångerska. Min tanke var då: Fan det är sant! Så jävla sant! Vi måste hålla ihop, även om det låter klyschigt så är en klyscha en sådan av en anledning, av den anledningen att det antingen är vedertaget eller att det finns en sanning i det. Det finns en sanning i att vi kvinnor måste hålla varandra om ryggen, kvotera in varandra (som män i alla tider har gjort), föreslå varandra som kandidater, lyfta upp varandra för allmän hype.

Det finns en outgrundlig, massiv makt i trendsättande och perceptionsmanipulerande. Stereotyper och förväntade roller kring ytliga attribut är det som vi människor naturligt skapar våra referensramar utifrån, speciellt då synen är vårt starkaste sinne. Vi måste skapa en trend, en ytlig fördom om kvinnor som världsmäktiga, banbrytande, multilaterala, maktgalna hjältar med härliga former och som tar intelligens till en ny nivå! För lika mycket uppfyller vi (jag och ni) dessa kriterier som mannen bredvid mig på bussen uppfyller de kriterier som samhället tilldelar manlighet och män och som har fått många män som (inte förtjänar det) nå positioner som vi kvinnor inte ens visste fanns. Vad hände med kvinnliga förebilder, jag har en:


(Jag kan inte säga att jag alltid håller med henne men jag har inte så mycket till kvinnliga förebilder att välja på!)

godnatt!
Mali de B

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar