måndag 21 mars 2011

tankar en måndagmorgon

Igår morse mötte jag en man på Södervärns busshållplats. Han hade sjukhusskräck och skulle till sjukhuset för psoriasisbehandling. Han har varit alkoholist i 40 år berättade han.
Först trodde jag att han ville han pengar eller låna min telefon. Men han var nog bara nervös och behövde prata av sig litegrann.

Jag tänkte på en låt med [ingenting] som på nåt sätt blivit min favoritlåt senaste dagarna. Trots barnröst och klyschig kör.

[ingenting] – Satans högra hand

Jag får för mig att den stämmer på hans livsöde.
Den illustrerar också mycket av det vi pratar om på utbildningen just nu. Norm och avvikande, förväntningar som skapar beteende.

Så tänkte jag på en annan ingentinglåt, som Debsy och jag brukade lyssna på.

[ingenting] – Dina händer är fulla av blommor

Jag slungas tillbaka till begäret, omsorgskänslorna (moderskänslor?) och all inre konflikt som gjorde att Debsy var spännande. Och jag får för mig att det faktiskt var nånting jag var tvungen att gå igenom för att få svart på vitt, skrivet på pannan, skrivet på en fusklapp i fickan allt som många (framförallt Tiger) sagt till mig. Att inte vara med någon som inte vill vara med mig.

Det finns inget mer effektivt sätt att minnas känslor och tankar som att lyssna på musiken från tiden man upptäckte/lyssnade som mest på den musiken.

Vad har ni för låtar kopplade till olika saker?
En låt per nyförälskelse, en låt per man, en låt per avslut?

Jag ska gräva lite till i mina minnen och sen komma tillbaka..

/Limpan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar