söndag 7 februari 2010

Favorit i repris eller "jag har gjort något dumt som jag inte ångrar. "

Fredag kväll. Några glas på mörka andra lång och sedan styrdes kosan mot filmfestivaltältet. Massiv kö. Orkar inte! Då är lilla Göteborg bra. Man scannar helt enkelt kön och självklart finns något bekant ansikte där, som man kan ställa sig bredvid. Svinigt, svinigt men härligt, härligt i minusnatten. Väl därinne dyker en annan bekant upp. Christian.

Christian, Christian, Christian.

Tidsförflyttning. Det är sommar 2007 och avskedsfest på Liseberg. Jag har just jobbat min sista dag och ser ett ljuslockigt hårsvall i folkmassorna. Där står den där sköna killen som Ida presenterade mig för på en IFK-match för några veckor sedan. Glad på vin, tvekar jag inte utan går fram och frågar i hans öra om han känner igen mig?

Det skulle jag bittert ångra men det visste jag inte då.

Nu är det vinter 2010 och jag gör samma härliga misstag igen. Jag går fram till Christian, som för kvällen fixar visuals åt Balkan Beat Party. Han verkar glad att se mig och säger att han undrade om han skulle få syn på mig här ikväll. Jag undrar om han hittar på det i stunden men bestämmer mig för att tro på honom, och slår mig ned bredvid. Vi pratar och dricker öl i något som känns som flera timmar. Han är supercharmig som alltid. Men jäklar vad dålig hy han har fått. Det har han haft så länge jag känt honom men projektledarstudierna i Arvika verkar inte vara av det hälsosammare slaget tänker jag.

Det spelar ingen roll. Jag vet att jag är långt över hans nivå och det vet han också. Men den killen har något magiskt, någon jävla attraktionskraft. Det är något emellan oss som sprakar och blixtrar. Jag vet att han också vet det. Det är inte alkoholen för så fulla är varken han eller jag. Jag frågar om han vill jobba ifred och han svarar nej. Helt plötsligt har jag hans mjuka mun emot min. Tiden stannar, mitt hjärta också. Jag är 20, jag är 22, jag är 12 och 102.

På sexans spårvagn hem till hans bror som han hälsar på, hånglar vi hela vägen. Vi stannar flera gånger på den korta biten som är att gå och kysser varandra. Han låser upp dörren till lägenheten vid vågmästareplatsen och vi kliver in. Jag undrar om Malle de beauvoir har varit här. Vet att hon har legat med Christians bror Tomas. Fnissar lite åt tanken.

Fortsättning följer. Annars blir det evighetslångt och det är inte kutym i bloggvärlden har jag förstått!


Auf Wiedersehen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar